כיתה ח׳

מה מיוחד בגיל הזה?

התלמידים בכיתה ח' נמצאים בשיא גיל ההתבגרות. שטיינר המליץ להגיע עם לימודי ההיסטוריה "עד זמננו" ולדון בנושא המהפכות. הקשר של מהפכה למתרחש בנפש המתבגרים מובן מאליו. עלינו ללמד בצורה כזו שהדברים יגעו בנפשם של הנערות והנערים, ישפיעו, יעלו שאלות ויישאו עמם אימפולסים. יש חשיבות גדולה לחיבור נושאי הלימוד אל עולמם העכשווי. יחד עם הביטויים החיצוניים יותר של הגיל כמו זלזול, ציניות, עייפות, אנטיפטיה ומשיכה לאיכויות שטחיות, בעומקים פועמים עניין רב בתופעות הזמן, אידיאליזם ויכולת להתחבר עם כל הלב למהלכים היסטוריים.

מה לומדים?

  • מהפכות בהיסטוריה
  • כתיבה יוצרת
  • אנטומיה
  • אסטרונומיה
  • פיזיקה
  • כימיה
  • תנ"ך
  • הצגה
  • ציונות
  • גאוגרפיה

תקופות הלימוד המרכזיות

מהפכות בהיסטוריה  
אנו לומדים על המהפכה הצרפתית ומלחמת החירות האמריקאית ובכך מפגישים את הילדים עם הצורך הפנימי שלהם במהפכה, בשינוי התפיסה שלהם כלפי מה שמקובל ומוכר, והן עם הצורך שלהם לבנות משהו חדש וליצור את הדרך המיוחדת שלהם.

כתיבה יוצרת  
בתקופה זו אנו פוגשים סגנונות כתיבה שונים ומתנסים בדרכי כתיבה. הילדים מקבלים משימות כתיבה מגוונות המאפשרות להם להביע את נפשם ולתת דרור לרעיונות ומחשבות. הכתיבה משמשת ככלי ביטוי לנפשם המתפתחת. 

אסטרונומיה  
בתקופה זו התלמידים לומדים להתבונן באופן רחב יותר על עולמנו והמרחב הסובב אותו . לומדים על כוכבי הלכת , על תנועת כדור הארץ, הירח והכוכבים ועל תופעות מרתקות אשר מתרחשות בחלל. לומדים על הדרך בה נוצרות עונות השנה ועל גלגל המזלות.

אנטומיה  
אנו עושים צעד נוסף בהעמקת ההבנה של מבנה גופנו המופלא.
בתקופה זו אנו מתמקדים במבנה השלד, בחלקיו השונים על מאפייניהם היחודיים. אנו מעמיקים במבנה העצמות, לומדים על השרירים ומעמיקים בקשרים שבין מערכות הגוף השונות.

פיזיקה 
אנו מעמיקים את לימודי הפיזיקה, אשר התחלנו כבר בכיתה ו' והמשכנו בכיתה ז'. אנו לומדים על תחום המכניקה ומתמקדים בחוקי ניוטון. את חוקי הפיזיקה הילדים חווים בעזרת ניסויים שונים והסקת מסקנות.

כימיה  
זו השנה השנייה בה אנו פוגשים את הכימיה. בשנה זו מתמקדים במבנה החומרים השונים, נלמד אותו לעומקו ונפגוש בטבלה המחזורית. גם בכימיה אנו לומדים דרך ניסויים והסקת מסקנות והלימוד הינו חוויתי.

תקופת הצגה   
תקופה זו הינה משמעותית מאוד ומעבירה את התלמידים חוויה בונה ומחזקת. בתקופה זו התלמידים מעלים הצגה בסדר גודל משמעותי. הם עובדים על ההצגה לאורך תקופה ארוכה, מחזקים את יכולות ההבעה והדיבור שלהם, מנגנים, שרים ומחזיקים את ההצגה באופן מלא ועצמאי.

תנ"ך  
בכיתה ח' נפרדים מדוד המלך שסיפוריו ליוו אותנו בשנתיים הקודמות ומתמקדים בבנו – בסיפורי שלמה המלך. בתקופה זו אנו פוגשים סיפורים מרתקים ומעלים שאלות מוסריות שונות. מחזקים את עבודת הכתיבה ואת ההיכרות עם השפה התנ"כית.

ציונות 
בתקופה זו אנו פוגשים סיפורים ודמויות משמעותיות מתוך סיפורו של עמנו – העם היהודי. אנו מעמיקים בסיפורים אלו ומתוכם לומדים על גורל העם היהודי ועל שורשינו ותולדות עמנו.